Drobnoustroje w samochodzie

Jak się ich pozbyć?

drobnoustroje w samochodzie jak się ich pozbyć

16.06.2023

Wnętrze samochodu jest często narażone na wilgoć, rozwój grzybów, bakterii i innych szkodliwych drobnoustrojów. Powszechnie wiadomo, że podróżowanie w brudnym i nieprzyjemnie pachnącym samochodzie nie tylko jest niekomfortowe, ale stanowi także zagrożenie dla zdrowia. W każdym samochodzie, w tym również w luksusowych modelach, układ wentylacji sprzyja rozwojowi grzybów i bakterii, co stanowi idealne warunki dla ich wzrostu.

Podczas podróży samochodem często spożywamy posiłki, a drobinki jedzenia przedostają się wtedy do wykładziny i tapicerki foteli, gdzie zaczynają się rozkładać. Kurz osiada na tapicerce, tworząc sprzyjające warunki dla różnych mikroorganizmów. Czasami w samochodzie podróżują osoby chore, a wirusy i bakterie pozostawione przez nie mogą przetrwać nawet kilka dni w układzie wentylacji lub klimatyzacji.

Jakie niewidoczne zarazki, grzyby i bakterie ukrywają się w samochodzie?

Badania potwierdzają, że w samochodzie może ukrywać się naprawdę wiele różnorodnych drobnoustrojów, np.:

●      Legionella – to bakteria bytująca w klimatyzacji samochodowej, która odpowiada za wywoływanie ostrego zapalenia płuc.

●      Escherichia Coli – to grupa bakterii, która odpowiada za skurcze brzucha, biegunkę, gorączkę i wymioty.

●      Roztocza – te miniaturowe pajęczaki żyją i rozwijają się wszędzie, gdzie pojawia się kurz. Szczególnie niebezpieczne są dla alergików. W samochodzie gromadzą się głównie w tapicerce.

●      Grzyby i pleśń – zamieszkują głównie układ klimatyzacji samochodu. Dlatego tak ważne są regularny serwis i czyszczenie klimatyzacji – przynajmniej dwa razy w roku (wiosną i jesienią). Grzyby i pleśń znajdujące się wewnątrz samochodu mogą produkować mykotoksynę, która może powodować alergie, a także być przyczyną przewlekłych chorób układu pokarmowego i przyczyniać się do ogólnego osłabienia organizmu, a także całego układu odpornościowego.

Wewnątrz auta można znaleźć również naprawdę dużą grupę mikroorganizmów odpowiedzialnych np. za przeziębienie, grypę, grypę jelitową, a nawet wirus wywołujący opryszczkę wargową.

Gdzie najczęściej znajdują się niewidoczne zarazki, grzyby i bakterie?

Niebezpieczne  zarazki, grzyby i bakterie w samochodzie znajdują się głównie na tapicerkach, w wentylacji, układzie klimatyzacji, na klamkach, pokrętłach i przyciskach do otwierania i zamykania szyb, a także wszystkich elementach, które są dotykane przez kierowcę lub pasażerów. Mowa tutaj np. o kierownicy, skrzyni biegów i desce rozdzielczej, a także przyciskach i pokrętłach do radia, klimatyzacji, itp.

Nie musimy jednak dzielić przestrzeni z tymi mikroorganizmami — oto jak możemy się ich pozbyć.

serwis niewidoczne zarazki w samochodzie

Jak usunąć drobnoustroje z samochodu?

Naukowcy z University of Nottingham potwierdzili, że na centymetrze kwadratowym wnętrza samochodu znajduje się pomiędzy 300 a 700 różnych bakterii. Te dane potwierdzają, jak ważne jest regularne dbanie o czystość auta.

Najważniejsza w pozbyciu się różnorodnych drobnoustrojów z naszego samochodu jest profilaktyka. W tym celu musimy zadbać o:

●      Filtry — należy pamiętać o wymianie filtra kabinowego, który oczyszcza powietrze dostające się do wnętrza auta. Warto zainwestować w lepszy filtr, który posiada węgiel aktywny, którego celem jest pochłanianie różnego rodzaju substancji. Filtry węglowe nie tylko filtrują nieprzyjemne zapachy z zewnątrz, ale także dostające się do samochodu zanieczyszczenia. Filtry mogą wymagać częstszej wymiany, zwłaszcza jeśli samochód jest używany w terenach o dużej ilości pyłu. W okresach suchych, gdy w powietrzu jest więcej pyłów, filtry zatykają się szybciej, co osłabia działanie układu wentylacji.

●      Klimatyzację – zaleca się aby serwis klimatyzacji był przeprowadzony minimum raz w roku, dzięki temu możemy zapobiegać namnażaniu się grzybów, pleśni i innych niewidocznych mikroorganizmów w aucie. Najlepiej jednak serwis wykonywać dwa razy w roku – głównie wiosną i jesienią. Bardzo ważna jest dezynfekcja klimatyzacji i wentylacji. Oprócz standardowej kontroli zalecane jest także ozonowanie klimatyzacji, a nawet całego wnętrza.

●      Tapicerkę – dbanie o czystość tapicerek. Regularne czyszczenie, stosowanie odpowiednich mat ochronnych pozwala na odpowiednie zachowanie czystości w samochodzie.

●      Inne elementy – regularne sprzątanie, dezynfekcja i odkurzanie samochodu pozwoli na pozbycie się mikroorganizmów ze wszystkich części, które dotykają pasażerowie i kierowcy.

Musisz wiedzieć, iż praca systemu klimatyzacji w Twoim Volvo i jego skuteczność mogą z czasem ulegać stopniowemu osłabieniu. Ma na to wpływ kilka czynników, a konsekwencje zmian możesz zauważyć dopiero z czasem. Dlatego kolejny raz stawiamy na profilaktykę. Zlecając serwisowi Volvo regularną kontrolę swojej klimatyzacji, unikniesz zbędnych problemów.

W Domu Volvo przeprowadzimy test wydajności klimatyzacji i zlokalizujemy ewentualne uszkodzenia. Następnie naprawimy je, a także przeprowadzimy specjalistyczne czyszczenie. Korzystamy ze specjalnej ultradźwiękowej techniki, ozonowania lub ze specjalistycznych środków czyszczących. Wystarczy nam 20 minut, byś poczuł różnicę i miał pewność, że wewnątrz Twojego Volvo panuje odpowiednia atmosfera.  Technicy w serwisie Volvo są specjalnie przeszkoleni do wykonywania napraw systemów klimatyzacji w samochodach Volvo.

Nie czekaj i zadbaj o zdrowie i komfort swój i swoich najbliższych.

Zleć przegląd klimatyzacji autoryzowanemu serwisowi Dom Volvo.

Dom Volvo Warszawa

DOM VOLVO

Największy Autoryzowany Salon Volvo w Polsce

POZNAJ GAMĘ MODELI VOLVO
Nie znalazłeś wymarzonego auta? Napisz do nas lub zadzwoń 22 777 00 00
Skontaktuj się z nami

Zapytaj o szczegóły

Odezwiemy się do Ciebie w ciągu 2 godzin
(w godzinach pracy salonu).

Więcej › Jeżeli wyrazi Pan/Pani zgodę, Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane przez administratora - Volvo Car Poland sp. z o.o., Warszawa (02-884), ul. Puławska 558/560 (VCP), na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), w celu marketingu bezpośredniego produktów i usług marki Volvo, takich jak samochody, części i akcesoria, usługi Volvo Car Financial Services oraz inne usługi dostępne w sieci Volvo. Informujemy, że: podanie danych jest dobrowolne, może Pan/Pani w każdej chwili wycofać zgodę (w tym przy użyciu danych kontaktowych administratora lub inspektora ochrony danych), wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem, z inspektorem ochrony danych VCP może się Pan/Pani skontaktować przy użyciu adresu mailowego: globdpo@volvocars.com, odbiorcami Pana/Pani danych osobowych będą podmioty świadczące usługi na rzecz VCP, w tym: dostawcy usług marketingowych i IT, autoryzowani dealerzy Volvo, podmioty z grupy kapitałowej Volvo oraz partnerzy oferujący produkty Volvo Car Financial Services (np. kredyty, leasingi i ubezpieczenia), dane osobowe będą przechowywane nie dłużej niż przez 30 lat, przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści danych osobowych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania i przeniesienia (wniosek o realizację tych uprawnień można złożyć pod adresem: https://www.volvocars.com/pl/subject-rights-request-form), a także prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane również w formie profilowania online i profilowania społecznościowego, które będzie polegało na zbieraniu i agregowaniu Pana/Pani danych w celu stworzenia profilu klienta i przedstawiania materiałów reklamowych i ofert lepiej dostosowanych do Pana/Pani potrzeb. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych w sieci Volvo zamieściliśmy na stronie: polityka prywatności Mniej ‹
Więcej › Wyrażam zgodę na prowadzenie przez Volvo Car Poland sp. z o.o. (ul. Puławska 558/560, 02-884 Warszawa), lub na jej zlecenie marketingu bezpośredniego produktów i usług marki Volvo, takich jak samochody, części i akcesoria, usługi Volvo Car Financial Services oraz inne usługi dostępne w sieci Volvo, poprzez kontakt głosowy na podany przeze mnie numer telefonu, w tym przy użyciu automatycznych systemów wywołujących. Zgoda jest dobrowolna i może być w każdej chwili wycofana (w tym przy użyciu danych kontaktowych wskazanych powyżej lub w wiadomości e-mail wysłanej na adres inspektora ochrony danych: globdpo@volvocars.com). Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Pozostałe informacje dotyczące przetwarzania danych w celach marketingowych znajdziesz w powyższej klauzuli zgody na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych lub na stronie polityka prywatności. Mniej ‹
Więcej › Wyrażam zgodę na prowadzenie przez Volvo Car Poland sp. z o.o. (ul. Puławska 558/560, 02-884 Warszawa) lub na jej zlecenie marketingu bezpośredniego produktów i usług marki Volvo, takich jak samochody, części i akcesoria, usługi Volvo Car Financial Services oraz inne usługi dostępne w sieci Volvo, poprzez przesyłanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności za pomocą poczty elektronicznej, a także za pomocą wiadomości SMS, na podany przeze mnie adres e-mail lub numer telefonu komórkowego. Zgoda jest dobrowolna i może być w każdej chwili wycofana (w tym przy użyciu danych kontaktowych wskazanych powyżej lub w wiadomości e-mail wysłanej na adres inspektora ochrony danych: globdpo@volvocars.com). Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Pozostałe informacje dotyczące przetwarzania danych w celach marketingowych znajdziesz w powyższej klauzuli zgody na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych lub na stronie polityka prywatności. Mniej ‹

* Dane konieczne do podania w celu umożliwienia kontaktu i przedstawienia oferty, przy czym spośród danych: numer telefonu i adres e-mail wystarczy podanie tylko jednej z tych danych wraz z zaznaczeniem odpowiedniej zgody poniżej (druga zgoda jest zgodą na kontakt telefoniczny, zaś trzecia zgoda jest zgodą na kontakt mailowy). Pierwsza z poniższych zgód jest konieczna do zaznaczenia w celu umożliwienia kontaktu i przedstawienia oferty, niezależnie od tego, czy podany zostanie numer telefonu czy adres e-mail.

Dealer Dom Volvo otrzymał twoją wiadomość

Wszystko poszło zgodnie z planem. Nasz pracownik skontaktuje się z Tobą w ciągu 2 godzin
(w godzinach pracy salonu).