Najniższy ślad węglowy
Volvo EX30

07.06.2023
Nowe Volvo EX30 to nowoczesny SUV, który posiada wszystkie najlepsze cechy naszej marki. Jest wyposażony w napęd elektryczny, zapewniający bezemisyjną jazdę. Co więcej, proces jego produkcji i użytkowania przyczynia się do minimalizacji śladu węglowego, czyniąc go liderem w tej kategorii wśród wszystkich dotychczasowych modeli Volvo.
Prośrodowiskowe ambicje Volvo Cars
Poprzez skrupulatne ograniczanie emisji zarówno w procesie produkcji, jak i w całym cyklu życia Volvo EX30, osiągnęliśmy imponujące rezultaty w redukcji całkowitego śladu węglowego po przejechaniu 200 000 km, który obecnie wynosi poniżej 30 ton*. Oznacza to imponującą 25% redukcję w porównaniu do naszych w pełni elektrycznych modeli C40 i XC40, stanowiąc ważny krok w realizacji naszego celu. Naszym priorytetem jest obniżenie ogólnej emisji CO2 generowanej przez każdy nasz samochód o 40% w okresie 2018-2025.
Volvo EX30, będąc w pełni elektrycznym samochodem, nie generuje emisji CO2 z układu wydechowego. Co więcej, brak również emisji wielu innych gazów i cząstek, co pozytywnie wpływa na jakość powietrza w miastach. Ostatnie badania przeprowadzone przez Uniwersytet Karoliny Południowej* wykazały, że nawet niewielki wzrost liczby pojazdów elektrycznych na danym obszarze ma bezpośredni wpływ na zmniejszenie liczby wizyt na oddziałach ratunkowych z powodu astmy.
Aby skutecznie zmniejszyć ogólny ślad węglowy pojazdu, elektryfikacja to nie wszystko. Istotne jest ograniczenie emisji dwutlenku węgla już na etapie projektowania, produkcji i transportu samochodu. Każdy z tych procesów stanowi potencjalną okazję do redukcji emisji.
„Nasz nowy EX30 to duży krok we właściwym kierunku do wypełnienia naszych ambicji w zakresie zrównoważonego rozwoju” — powiedział Anders Kärrberg, nasz globalny szef ds. zrównoważonego rozwoju. „Do 2025 roku naszym celem jest zmniejszenie ogólnej emisji CO2 przypadającej na każdy samochód o 40% w stosunku do poziomów z 2018 roku poprzez 50% redukcję całkowitej emisji z rury wydechowej oraz 25% redukcję emisji pochodzących z naszej działalności, pozyskiwania surowców i łańcucha dostaw – wszystko to ma nam pomóc zrealizować nasze ambicje, aby być firmą neutralną dla klimatu do 2040 roku”.
Materiały z recyklingu
Aby zredukować emisję CO2 związaną z modelem Volvo EX30 o 75% w porównaniu do naszych obecnych modeli elektrycznych, wykorzystujemy kilka różnych źródeł. Po pierwsze, samochód ten jest najmniejszy w naszej gamie, co oznacza mniejsze zużycie materiałów i mniej energochłonnych procesów produkcyjnych. Szczególnie istotne jest to w przypadku stali i aluminium, których pozyskanie i obróbka generują znaczną część emisji podczas produkcji. Dlatego w Volvo EX30 stosujemy materiały pochodzące z recyklingu. Około 25% aluminium, 17% stali i 17% tworzyw sztucznych użytych do produkcji pojazdu pochodzi z odzysku. Ta praktyka ma pozytywny wpływ na środowisko. Żaden z naszych innych modeli nie może się pochwalić tak wysokim stopniem wykorzystania materiałów poddanych recyklingowi.
Kolejnym istotnym obszarem redukcji emisji jest produkcja oraz łańcuch dostaw, w tym zapewnienie czystej energii. Samochody Volvo EX30 będą wytwarzane w fabryce, która korzysta w 100% z energii neutralnej dla klimatu.

Wykorzystanie energii odnawialnej w procesie produkcji
Jeśli chodzi o łańcuch dostaw, aż 95% kluczowych dostawców części do Volvo EX30 zobowiązało się do wykorzystania w 100% energii odnawialnej w swojej produkcji do roku 2025, a wielu z nich już osiągnęło ten cel. To odzwierciedla naszą ambicję nie tylko w redukowaniu emisji w naszych własnych operacjach, ale również w zachęcaniu naszych partnerów w całym łańcuchu dostaw do podobnych działań.
Proces produkcji Volvo EX30 został znacząco udoskonalony na wielu płaszczyznach. Dzięki temu samochód osiąga jedne z najwyższych wskaźników wykorzystania materiałów w tłoczonych częściach karoserii podczas produkcji.
Ponieważ kontynuujemy nasze starania w kwestii transparentnego pochodzenia materiałów, zwłaszcza podczas produkcji akumulatorów do Volvo EX30, wprowadziliśmy technologię blockchain, która umożliwia nam śledzenie kluczowych surowców, takich jak lit, mangan, kobalt, grafit i nikiel. Dzięki temu mamy pewność co do etycznego i zrównoważonego źródła tych surowców.
Zrównoważone wnętrze EX30
Wnętrze siedzeń, deski rozdzielczej i drzwi Volvo EX30 wykorzystuje różnorodne materiały pochodzące z recyklingu i odnawialnych źródeł. Wśród nich znajdują się materiały takie jak dżins, len i mieszanka wełny, zawierająca aż 70% poliestru pochodzącego z recyklingu. Szczególnie dżins stanowi doskonały przykład inteligentnego i zrównoważonego wykorzystania materiałów. Do stworzenia paneli dekoracyjnych o strukturze dżinsu wewnątrz kabiny, wykorzystujemy włókna, które w przeciwnym razie zostałyby odpadami procesu recyklingu tego materiału. Podczas recyklingu dżinsów, rozdrobnione włókna są przędzione, a długie włókna łączą się ze sobą. Zwykle jednak krótkie włókna traktowane są jako odpady. My jednak uratowaliśmy te krótkie włókna, wykorzystując je w naszych panelach kabiny w stylu dżinsowym.

Recykling i jak najmniejsza emisja dwutlenku węgla
Wszystkie te czynniki przyczyniają się do stworzenia samochodu, którego emisja CO2 od momentu wyprodukowania w fabryce do momentu opuszczenia jej bram wynosi zaledwie około 18 ton. Te emisje generowane są jeszcze przed tym, zanim samochód przejedzie choćy jeden kilometr.
Już na etapie projektowania EX30 zostało zapewnione, że po zakończeniu cyklu życia samochodu, aż 95% jego materiałów będzie można ponownie wykorzystać.
Decydując się na Volvo EX30, klienci nie tylko mogą zmniejszyć emisję CO2, ale także nie muszą rezygnować z bezpieczeństwa, komfortu jazdy ani wygody. Jest to korzystne zarówno dla kierowców, jak i dla środowiska naturalnego.
Z ważnych informacji
Obliczenie śladu węglowego poniżej 30 ton na 200 000 km jazdy opiera się na wykorzystaniu energii elektrycznej do ładowania z miksu energetycznego UE-27.
Najniższy dotychczas ślad węglowy spośród wszystkich samochodów Volvo dotyczy wszystkich modeli licząc od produkcji do przekroczenia przebiegu 200 000 km.
Zasięg i efektywność energetyczna zgodnie z realistycznym cyklem jazdy WLTP w kontrolowanych warunkach dla nowego samochodu. Rzeczywisty zasięg może się różnić. Liczby oparte są na wstępnym celu.
Specyfikacje samochodów i dokładna oferta dla klientów mogą się różnić w zależności od kraju.
Ślad węglowy i wartości CO2 od A do Z (cadle-to-gate) został wyliczony na podstawie oceny. Zweryfikowany dokument analizy cyklu życia zostanie opublikowany w najbliższych miesiącach.
