Jak zmieniała się gama modeli Volvo
1927–1929
Volvo ÖV4
Volvo ÖV4 (ÖV4 oznacza Öppen Vagn 4, co po szwedzku oznacza „Open Wagon 4”) to prototypowy samochód wyprodukowany w 1927 roku. Był to pierwszy samochód zbudowany przez Volvo i zapoczątkował długą i pełną sukcesów historię firmy w branży motoryzacyjnej.
ÖV4 został zaprojektowany przez Assara Gabrielssona i Gustava Larsona, dwóch założycieli Volvo. Był to mały, otwarty samochód z czterocylindrowym silnikiem i nadwoziem wykonanym z tłoczonej stali. Miał być niezawodnym i praktycznym samochodem, który może być używany zarówno do pracy, jak i wypoczynku.
Dane techniczne:
- Model: ÖV4
- Warianty: ÖV4 TV (pick-up), ÖV4 – podwozie
- Okres produkcji: 1927–1929
- Liczba wyprodukowanych egzemplarzy: 275 (w tym 205 sztuk dostarczonych z nadwoziem otwartym typu tourer)
- Nadwozie: otwarte typu tourer lub samo podwozie
- Silnik: rzędowy 4-cylindrowy bocznozaworowy, 1944 cm3, 75 x 110 mm, 28 KM przy 2000 obr./min
1927–1929
Volvo PV4
Pierwsza limuzyna Volvo, PV4, pojawiła się latem 1927 roku, a rok później wprowadzono dodatkową wersję „Special”. Konstrukcja nadwozia modelu PV4 była oparta na zasadzie Weymanna i zamiast ramy stalowej miała izolowaną ramę drewnianą pokrytą sztuczną skórą. Fotele można było przekształcić w wygodne łóżko dla dwóch osób.
Dane techniczne:
- Model: PV4
- Warianty: PV4 „A”, PV4 „Special”
- Okres produkcji: 1927–1929
- Liczba wyprodukowanych egzemplarzy: 694
- Nadwozie: limuzyna
- Silnik: rzędowy 4-cylindrowy bocznozaworowy; 1944 cm3; 75 x 10 mm; 28 KM przy 2000 obr./min
- Skrzynia biegów: 3-biegowa z dźwignią bezpośrednią w podłodze
1929–1933
Volvo PV651
Volvo PV651 był samochodem osobowym produkowanym w latach 1929-1936., jako następca Volvo ÖV4.
PV651 był małym, otwartym samochodem z czterocylindrowym silnikiem i nadwoziem wykonanym z tłoczonej stali. Miał być praktycznym i niezawodnym samochodem, który mógł być używany zarówno do pracy, jak i wypoczynku. Był oferowany w różnych wersjach nadwozia, w tym dwudrzwiowym sedanie, czterodrzwiowym sedanie i dwudrzwiowym kabriolecie. PV651 był udanym modelem dla Volvo i pomógł firmie w dalszym rozwoju i ekspansji.
Dane techniczne:
- Model: PV651
- Warianty: PV652, PV650 – podwozie, 650 Special
- Okres produkcji: 1929–1933
- Liczba wyprodukowanych egzemplarzy: 2382
- Nadwozie: limuzyna lub kabriolet
- Silnik: rzędowy 6-cylindrowy bocznozaworowy, 3010 cm3, 76,2 x 110 mm, 55 KM przy 3000 obr./min
1930–1935
Volvo TR671-9
W marcu 1930 roku Volvo wprowadziło swoje pierwsze samochody 7-miejscowe przeznaczone specjalnie do wykorzystywania jako taksówki. Samochody te, oznaczone symbolami TR671–679, różniły się zasadniczo od modeli PV651–PV655 dłuższym rozstawem osi i wyposażeniem.
Modele TR671–674 były oparte na samochodach PV650–652, podczas gdy TR675–679 były blisko spokrewnione z samochodami PV653–655. Poza TR676 (który miał wyższą karoserię) samochody te generalnie nie różniły się wyglądem od modeli standardowych, z wyjątkiem tego, że były dłuższe.
Dane techniczne:
- Model: TR671–9
- Warianty: TR 671 (TRS = kabina miejska z przegrodą szklaną), TR 672 (TRL = kabina pozamiejska bez przegrody szklanej), TR 673 (z przegrodą szklaną), TR 674 (bez przegrody szklanej), TR 675 – podwozie, TR 676 (kabina miejska z przegrodą szklaną, wysoki dach), TR 677 – podwozie, TR 678 (kabina pozamiejska z przegrodą szklaną, niski dach), TR 679 (kabina pozamiejska bez przegrody szklanej, niski dach)
- Okres produkcji: 1930–1935
- Liczba wyprodukowanych egzemplarzy: 845
- Nadwozie: taksówka, ambulans lub podwozie przeznaczone do zabudów specjalnych
- Silnik: rzędowy 6-cylindrowy bocznozaworowy; 3010 cm3; 76,2 x 110 mm; 55 KM przy 3000 obr./min lub 3266 cm3, 79,4 x 110 mm; 65 KM przy 3200 obr./min
- Skrzynia biegów: manualna 3-biegowa, dźwignia montowana w podłodze
- Hamulce: hydrauliczne na wszystkich kołach
- Wymiary: rozstaw osi 3100 lub 3250 mm
1933–1937
Volvo PV653-9
Pierwszy sześciocylindrowy samochód Volvo pojawił się już w 1929 roku, a po nim miały być opracowywane kolejne wersje. W 1933 roku wprowadzono wersję PV653 (standard) i PV654 (de luxe). Wygodne, ciche i wytrzymałe samochody w tradycyjnym stylu do codziennego użytku, napędzane niezawodnymi silnikami.
Wersja 654 de luxe miała luksusowe wnętrze, podwójne koła zapasowe i światło cofania oraz była dostępna w kilku kolorach. PV655 to wersja z samym podwoziem, przeznaczona do zabudów specjalnych.
Wprowadzone na rynek w 1935 roku modele PV658 i PV659 przyniosły znaczną zmianę w wyglądzie samochodu. Chłodnica została nieco pochylona do tyłu i osłonięta kratą. Do nowego charakteru przyczyniły się również oryginalne dekle kół. Kolejną nowością była mocniejsza wersja 6-cylindrowego silnika. Miał on pojemność 3,67 l i osiągał moc 80–84 KM.
Dane techniczne:
- Model: PV653–9
- Warianty: PV 653 Standard, PV 654 Luxury, PV 655 – podwozie, wariant PV 653/654, PV 656 – podwozie, PV 657 Standard, PV 658 Luxury, PV 659 z przegrodą szklaną
- Okres produkcji: 1933 (PV653–5), 1935 (PV656–9), 1935 (PV653–5), 1937 (PV656–9)
- Liczba wyprodukowanych egzemplarzy: 653 (PV653–5), 542 (PV656–9)
- Nadwozie: limuzyna
- Silnik: 653–5: rzędowy 6-cylindrowy bocznozaworowy; 3266 cm3; 79,4 x 110 mm; 65 KM przy 3200 obr./min 658–659: rzędowy 6-cylindrowy bocznozaworowy; 3670 cm3; 84,14 x 110 mm; 8084 KM przy 3300 obr./min
- Skrzynia biegów: 3-biegowa z wolnym kołem, dźwignia w podłodze
- Hamulce: hydrauliczne na wszystkich kołach
- Wymiary: rozstaw osi 2950 lub 3550 mm
1935–1937
Volvo TR701-4
TR to skrót od szwedzkiego słowa „trafikvagn”, oznaczającego taksówkę. TR701–704 były następcami modeli TR671–679, przeznaczonych do wykorzystania jako taksówki.
Odpowiednie wersje standardowe miały oznaczenia PV656–659. TR miał większy rozstaw osi i siedem miejsc. Pod maską znajdował się sześciocylindrowy silnik bocznozaworowy „EC”. Kabina Volvo była uwielbiana przez użytkowników i była nie do zdarcia.
Dane techniczne:
- Model: TR701–4
- Warianty: TR 701 (z przegrodą szklaną) TR 702 – podwozie TR 703 (z przegrodą szklaną) TR 704 (bez przegrody szklanej)
- Okres produkcji: 1935–1937
- Liczba wyprodukowanych egzemplarzy: 936
- Silnik: rzędowy 6-cylindrowy bocznozaworowy, 3670 cm3, 84,14 x 110 mm; 8084 KM przy 3300 obr./min
- Skrzynia biegów: 3-biegowa, dźwignia w podłodze
- Hamulce: hydrauliczne
- Wymiary: rozstaw osi 3100 lub 3250 mm
1935–1938
Volvo PV36 Carioca
Volvo PV36: lata 30. XX wieku to czasy opływowych nadwozi – Volvo wpisało się w ten trend, prezentując PV36, znane jako „Carioca”. Samochód posiadał niezależne zawieszenie kół przednich z wahaczami i sprężynami śrubowymi oraz bardzo mocne, całkowicie stalowe nadwozie z zakrytymi kołami tylnymi. Nadwozie nie tylko miało nowoczesny wygląd, ale było też bardzo bezpieczne, chroniąc podróżujących nawet w trakcie poważnych wypadków.
Powstało 500 limuzyn, a tylko jedno podwozie wykorzystano w fabryce Nordbergs Karosseri w Sztokholmie do zbudowania pięknego kabrioletu.
Dane techniczne:
- Model: PV36
- Warianty: PV 36 – podwozie
- Okres produkcji: 1935–1938
- Liczba wyprodukowanych egzemplarzy: 501
- Nadwozie: 6-osobowa limuzyna, podwozie
- Silnik: rzędowy 6-cylindrowy bocznozaworowy; 3670 cm3, 84,14 x 110 mm, 80 KM przy 3300 obr./min
- Skrzynia biegów: 3-biegowa z dźwignią w podłodze
- Hamulce: hydrauliczne na wszystkich kołach
- Wymiary: rozstaw osi 2950 mm
Prędkość maks.: 120 km/h.
1936–1945
Volvo PV51-7
W drugiej połowie lat trzydziestych XX wieku Volvo wprowadziło na rynek modele 51–56. Wszystkie modele miały ten sam podstawowy styl nadwozia. Różniły się pewnymi elementami zewnętrznymi i poziomem wyposażenia. W czasie wojny wiele samochodów pracowało na gazie generatorowym, uzyskując moc zaledwie 50 KM.
W latach 1936–197 wprowadzono na rynek samochody PV51 (standard) i PV52 (de luxe). W modelach PV53–56 zmieniono linię maski i dodano kratę chłodnicy w kształcie litery V. 55 i 56 były wersjami de luxe, a 53/54 były modelami standardowymi. Model 55/56 posiadał składane przednie fotele. Pochyły przód nadwozia przeniesiono do następcy, PV60.
Dane techniczne:
- Model: PV51 57
- Warianty: PV 51 (Standard) PV 51 – podwozie PV 51 (te samochody produkowano w 1936 roku; brak wyraźnych różnic między nimi a modelem PV 51) PV 52 (Luxury) PV 53 (Standard – z widocznym wytłoczeniem na koło zapasowe) PV 54 (Standard – z wypukłą pokrywą bagażnika) PV 55 (Luxury – z widocznym wytłoczeniem na koło zapasowe) PV 56 (Luxury – z wypukłą pokrywą bagażnika) PV 57 – podwozie
- Okres produkcji: 1936–1945
- Liczba wyprodukowanych egzemplarzy: 6905
- Nadwozie: limuzyna
- Silnik: rzędowy 6-cylindrowy bocznozaworowy; 3670 cm3; 84,14 x 110 mm; 86 KM przy 3400 obr./min
- Skrzynia biegów: 3-biegowa z dźwignią w podłodze; opcjonalny nadbieg ze sprzęgłem wyprzedzeniowym
- Hamulce: hydrauliczne na wszystkich kołach
- Wymiary: rozstaw osi 2880 mm
1938–1947
Volvo PV801-10
Nowe taksówki PV801 (ze szklaną przegrodą między przednimi a tylnymi siedzeniami) i PV802 (bez szklanej przegrody) wprowadzono na rynek w 1938 roku. Model ten był również dostępny jako samo podwozie – wersje PV800 i PV810 – przy czym ta ostatnia miała dłuższy rozstaw osi.
Odważny przód nadwozia w kształcie litery V i typowo amerykańska stylistyka o zaokrąglonych kształtach nadawały serii PV800 atrakcyjnego wyglądu. Dzięki dodatkowym składanym siedzeniom w każdej z wersji mogło podróżować osiem osób. Wersje 821–824 zostały zmodernizowane i wyposażone w mocniejszy silnik ED o mocy 90 KM.
Dane techniczne:
- Model: PV801–10
- Warianty: PV 800 – podwozie PV 801 (taksówka ze szklaną przegrodą) PV 802 (taksówka bez szklanej przegrody) PV 810 – podwozie, rozszerzone
- Okres produkcji: PV801–10: 1938–1947 PV821–4: 1947–1948
- Liczba wyprodukowanych egzemplarzy: PV801–10: 1848 PV821–4: 800
- Nadwozie: zbudowane specjalnie jako taksówka lub podwozie przeznaczone do zabudów specjalnych
- Silnik: rzędowy 6-cylindrowy bocznozaworowy; 3670 cm3; 84,14 x 110 mm; 84, 86 lub 90 KM
- Skrzynia biegów: 3-biegowa manualna z dźwignią w podłodze (1938–45) lub dźwignią zmiany biegów umieszczoną na kolumnie kierownicy (1946–48)
- Hamulce: hydrauliczne na wszystkich kołach
- Wymiary: rozstaw osi 3250 lub 3550 mm
1946–1950
Volvo PV60-1
PV60 był ostatnim z dużych sześciocylindrowych samochodów osobowych Volvo z tradycyjnym silnikiem bocznozaworowym. Na tle stylistyki amerykańskiej, która podczas wojny przeszła metamorfozę, samochód ten wyglądał dość konserwatywnie. Stał się bardzo popularny, przede wszystkim ze względu na komfort, jaki oferował. Większość egzemplarzy sprzedano pod koniec lat czterdziestych XX wieku.
Pierwszy powojenny samochód Volvo, PV60, był również oferowany jako samo podwozie (PV61). Wyprodukowano pięćset egzemplarzy tego modelu – zbudowano na nich furgonetki lub lekkie pojazdy dostawcze, z wyjątkiem niewielkiej liczby samochodów, które otrzymały eleganckie nadwozia z opuszczanym dachem.
Dane techniczne:
- Model: PV60–1
- Warianty: PV 61 – podwozie
- Okres produkcji: 1946–1950
- Liczba wyprodukowanych egzemplarzy: 3006
- Nadwozie: limuzyna lub podwozie przeznaczone do specjalnych zabudów do celów prywatnych lub komercyjnych
- Silnik: rzędowy 6-cylindrowy bocznozaworowy; 3670 cm3; 84,14 x 110 mm; 90 KM przy 3600 obr./min
- Skrzynia biegów: 3-biegowa z nadbiegiem, zmiana biegów przy kolumnie kierownicy
Hamulce: bd. - Wymiary: rozstaw osi 2850 mm
1946–1958
Volvo PV444
We wrześniu 1944 roku na dużej wystawie Volvo w Sztokholmie zaprezentowało PV444 jako zwiastun nadziei na pokój i lepsze czasy. Cena była bardzo atrakcyjna – 4800 koron szwedzkich – tyle samo ile w 1927 roku kosztował ÖV4, pierwszy samochód Volvo.
Wygląd 444 był inspirowany stylistyką amerykańską. Był to pierwszy samochód Volvo o samonośnym nadwoziu, bez oddzielnej ramy. Został on również wyposażony w laminowaną szybę przednią; ważną innowację w zakresie bezpieczeństwa. Zainteresowanie było ogromne, a pierwotnie planowana wielkość produkcji wynosząca 8000 egzemplarzy osiągnęła prawie 200 000 sztuk, zanim PV444 został zastąpiony modelem PV544. Model 444 był pierwszym małym samochodem marki i tym, który dał początek prawdziwie wielkoseryjnej produkcji samochodów Volvo.
Dane techniczne:
- Warianty: A/AS B/BS/BQ/BQS C/CS/CQ/CSQ D/DS/DQ/DSQ E/ES H/HS/HE K/KS/KE L/LS
- Okres produkcji: 1946–1958
- Liczba wyprodukowanych egzemplarzy: 196 005
- Nadwozie: 2-drzwiowa limuzyna
- Silnik: rzędowy 4-cylindrowy: 1414 lub 1583 cm3, 40–85 KM
- Skrzynia biegów: 3-biegowa z dźwignią zmiany biegów montowaną w podłodze
- Hamulce: hydrauliczne bębnowe na wszystkich kołach
- Wymiary: rozstaw osi 2600 mm
1950–1958
Volvo PV831-4
W 1950 roku Volvo wypuściło zmodernizowaną wersję taksówek serii 800. Główną nowością był projekt przodu, który miał teraz niższy profil i reflektory wpuszczone do przednich błotników.
Nowa wersja PV830 pojawiła się w 1953 roku. Miała być ekskluzywnym samochodem dla dużych firm, służącym do przewożenia ważnych gości. Główną cechą zewnętrzną, która wyróżniała tę wersję, był kolor metaliczny rdzawoczerwony lub granatowy.
We wnętrzu zastosowano ekskluzywną tapicerkę z tkaniny. Tylne siedzenie miało składany środkowy podłokietnik, a podłogę wyłożono tekstylnymi dywanikami. Standardowe wyposażenie obejmowało radio.
Dane techniczne:
- Model: PV 831–4
- Warianty: PV 831 (taksówka ze szklaną przegrodą) PV 832 (taksówka bez szklanej przegrody) PV 833 – podwozie PV 834 – podwozie, wydłużone
- Okres produkcji: 1950–1958
- Liczba wyprodukowanych egzemplarzy: 6216
- Nadwozie: 7 lub 8-osobowa taksówka lub podwozie przeznaczone np. do zabudowy jako ambulans
- Silnik: 6-cylindrowy rzędowy bocznozaworowy: 3670 cm3; 84,14 x 110 mm; 90 KM przy 3600 obr./min
- Skrzynia biegów: 3-biegowa manualna, zmiana biegów przy kolumnie kierownicy
- Hamulce: hydrauliczne na wszystkich kołach
- Rozstaw osi: 3250 lub 3550 mm.
1949–1960
Volvo PV445/PV445 DUETT
Model PV445 był wersją samego podwozia modelu PV444, który ze względu na swoją samonośną konstrukcję nie mógł być dostarczany w postaci samego podwozia. Jego konstrukcja mechaniczna i przedni wygląd były jednak identyczne jak w PV444, z wyjątkiem dodatkowego paska na kracie chłodnicy.
W latach 1949–1953 model PV445 stanowił bazę dla małych pojazdów dostawczych, furgonetek, kombi i kilku pięknych samochodów kabrioletów coupé. Żadna z tych wersji nie została zbudowana przez Volvo, ale przez niezależne firmy nadwoziowe. W 1953 roku wprowadzono słynny model Duett (wariant DH) oparty na modelu PV445. Stał się on legendarny i jest przodkiem dzisiejszych ekskluzywnych, komfortowych, bezpiecznych i mocnych samochodów kombi Volvo.
Dane techniczne:
- Model: PV 445 / PV 445 Duett
- Warianty: PV 445 A – podwozie, PV 445 B – podwozie, PV 445 – furgonetka: DS, GS, LS, P-44505 – 1957, P-4405 M PV 445 kombi: DH, GL, LL , P-44506 – 1957, P-44506 M PV 445 kombi osobowe: PH, GP, LP, P-44507 – 1957, P-44507 M
- Okres produkcji: 1949–1960
- Liczba wyprodukowanych egzemplarzy: 29 409
- Nadwozie: kombi i furgonetka
- Silnik: 4-cylindrowy rzędowy górnozaworowy; 1414 cm3; 75 x 80 mm; 40–85 KM lub 1583 cm3; 79,37 x 80 mm; 60 KM przy 4500 obr./min
- Skrzynia biegów: 3-biegowa manualna z dźwignią zmiany biegów montowaną w podłodze
- Hamulce: hydrauliczne bębnowe na wszystkich kołach
- Wymiary: rozstaw osi 2600 mm
1957
Volvo CARAVAN/TRAILER
„Podróżuj z własnym hotelem” to główny nagłówek broszury prezentującej przyczepę kempingową w 1957 roku. W latach pięćdziesiątych podróżowanie samochodem było nowatorskim pomysłem, spopularyzowanym przez coraz powszechniejsze nowe zjawisko – coroczny urlop wypoczynkowy. Jeśli dodatkowo wnętrze samochodu można zamienić na łóżko dla dwóch osób, samochód staje sie hitem sprzedaży. Volvo Cars ma długą tradycję oferowania samochodów łączących elastyczność z wszechstronnością. Dziś możemy np. zaoferować stół kempingowy jako akcesorium do modeli V70, XC70 i XC90. Jednak już w 1957 roku okazywaliśmy troskę o życie rodzinne.
Elastyczność w tym przypadku była wyjątkowa, ponieważ przyczepę kempingową można było zmienić w przyczepę towarową. Cena w 1957 roku wynosiła 2700 koron szwedzkich. Niestety nie przetrwał chyba ani jeden egzemplarz.
Dane techniczne:
- Model: CARAVAN/TRAILER
- Okres produkcji: 1957–1957
- Liczba wyprodukowanych egzemplarzy: 53
- Nadwozie: składane ściany i dach z podwójnej sklejki, dolna część z aluminium lub materiału powlekanego PCW, spód z blach stalowych.
- Wymiary: pełna wysokość: 180 cm
1956–1957
Volvo Sport P1900
Volvo wzbudziło niemałą sensację, prezentując w 1954 roku otwarty dwumiejscowy samochód sportowy z nadwoziem wykonanym z poliestru wzmocnionego włóknem szklanym. Jednak samochód ten wszedł do produkcji dopiero w 1956 roku, a po wielu problemach produkcję zakończono w 1957 roku. Do tego czasu wyprodukowano 67 (lub 68) samochodów.
Pierwotnie zakładano, że ten samochód będzie przeznaczony wyłącznie na eksport. Kabriolet nie był uważany za odpowiedni rodzaj nadwozia w szwedzkim klimacie. Jednak mimo to większość aut sprzedano na rodzimym rynku szwedzkim.
Samochód zbudowano w oparciu o standardowe podzespoły, pochodzące głównie z Volvo PV444, ale posiadał on odrębną ramę rurową. Silnik był rozwiniętą wersją 4-cylindrowego silnika o pojemności 1,4 litra z modelu PV444. Wykorzystując dwa gaźniki, inny wałek rozrządu, większe zawory dolotowe i większy stopień sprężania, silnik ten rozwijał moc 70 KM.
Dane techniczne:
- Model: VOLVO SPORT (P 1900)
- Okres produkcji: 1956–1957
- Liczba wyprodukowanych egzemplarzy: 67
- Nadwozie: 2-miejscowy kabriolet
- Silnik: 4-cylindrowy rzędowy 1414 cm3, 75 x 80 mm, 70 KM przy 5500 obr./min
- Skrzynia biegów: 3-biegowa manualna z dźwignią zmiany biegów montowaną w podłodze
- Hamulce: hydrauliczne bębnowe na wszystkich kołach
- Wymiary: długość całkowita 422 cm, rozstaw osi 240 cm
1958–1965
Volvo PV544
W sierpniu 1958 roku wprowadzono Volvo PV544, nowocześniejszą wersję PV444. Zmiany były największe od czasu zaprezentowania modelu PV444 w 1944 roku – nadwozie otrzymało większą, wypukłą przednią szybę wraz z większą tylną szybą w celu poprawy widoczności. We wnętrzu pojawiła się nowa deska rozdzielcza z wyściełaną górną połową w celu poprawy bezpieczeństwa. Zastosowano prędkościomierz typu „termometr”; prędkość wskazywał czerwony pasek.
Model ten przeszedł też modernizację techniczną. Volvo PV444 było (poza Ameryką Północną) dostępne tylko z jedną opcją silnikową. Wraz z pojawieniem się PV544 dodano drugi wariant. Po raz pierwszy dostępna była również 4-biegowa manualna skrzynia biegów.
Dane techniczne:
- Model: PV 544
- Warianty: Special I, II i Sport (nazywane głównie) PV 544 A PV 544 B PV 544 C PV 544 D PV 544 E PV 544 F PV 544 G
- Okres produkcji: 1958–1965
- Liczba wyprodukowanych egzemplarzy: 243 990
- Nadwozie: 2-drzwiowa limuzyna
- Silnik: rzędowy 4-cylindrowy górnozaworowy, 1583 cm3, 79,37 x 80 mm, 60 KM przy 4500 obr./min lub 85 KM przy 3500 obr./min 1961: 1778 cm3, 75 KM przy 4500 obr./min i 90 KM przy 5000 obr./min, potem moc wzrosła do 95 KM
- Skrzynia biegów: manualna 3 lub 4-biegowa, dźwignia zmiany biegów montowana w podłodze
- Hamulce: bębny hydrauliczne na wszystkich kołach